Astăzi, CMI – Fundația pentru Pace Martti Ahtisaari în parteneriat cu Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău, cu sprijinul Suediei, au lansat Centrului Național de Educație Multilingvă – o platformă națională de formare, cercetare și inovare în domeniul educației multilingve, menită să sprijine implementarea Planului de Acțiuni privind implementarea educației multilingve în școlile alolingve pentru anii 2025–2030.
Evenimentul de lansare a reunit peste 100 de reprezentanți ai instituțiilor publice centrale, ai mediului academic, ai organizațiilor internaționale și ai societății civile, alături de profesori, directori de școli și studenți.
Lansarea Centrului, este un pas important pentru Republica Moldova pentru consolidarea unui sistem educațional modern, promovând educația multilingvă drept model de incluziune, respect pentru diversitate și dezvoltare personală a fiecărui elev.

„Lansarea Centrului Național de Educație Multilingvă marchează un moment definitoriu în modernizarea sistemului educațional din Republica Moldova. Centrul reprezintă tranziția de la viziune la acțiune, de la angajamente strategice la mecanisme concrete pentru implementarea educației multilingve la nivel național”, a declarat dna Valentina Olaru, Secretar de Stat în cadrul MEC.

„Ne bucurăm să lansăm primul Centru Național de Educație Multilingvă din țară. Considerăm acest proiect un eveniment important nu doar la nivel instituțional, ci pentru întregul sistem educațional din Republica Moldova, un pas spre dezvoltarea unui proces educațional incluziv, modern și orientat spre viitor”, a menționat dna Alexandra Barbăneagră, rector al Universității Pedagogice „Ion Creangă” din Chișinău.
Misiunea de bază a Centrului este promovarea unei educații multilingve, consolidarea capacitatății naționale prin cercetare, formare și schimb de bune practici, precum și împuternicirea cadrelor didactice, studenților și experților să devină promotori ai educației multilingve.

„Instituirea Centrului Național de Educație Multilingvă reprezintă un pas important în sprijinirea educației multilingve în Republica Moldova, consolidând atât instituțiile educaționale, cât și societatea în ansamblu. Colaborarea dintre Ministerul Educației și Cercetării, CMI și Universitatea Pedagogică constituie un model de cooperare interinstituțională, care va aduce beneficii cadrelor didactice, elevilor și comunităților din întreaga țară”, – a declarat Ambasadoarea Suediei la Chișinău, Petra Larke.

„Lansarea Centrului Național de Educație Multilingvă vine ca răspuns la o nevoie clară de instituționalizare și profesionalizare a educației multilingve. Pentru CMI, educația multilingvă nu este doar o politică educațională, este un instrument de construire a încrederii, stimularea dialogului și de consolidare a coeziunii sociale între comunități”, a subliniat Natalia Djandjgava, Manager de țară, CMI.
Profesorii și viitorii pedagogi vor avea acces la formări, mentorat și resurse pedagogice moderne, iar instituțiile de învățământ vor beneficia de suport metodologic pentru adaptarea programelor la standarde europene. De asemenea, Centrul va stimula colaborarea cu societatea civilă și comunități locale în proiecte de educație interculturală și coeziune socială.

„Este o adevărată bucurie că participăm la inaugurare a unui astfel de centru. Acest centru este cu adevărat necesar tuturor instituțiilor de învățământ care participă sau intenționează să participe la acest programul de implementare a educației multilingve, pentru a avea acces la sprijin metodologic și pentru a face schimb de experiență valoros pentru cadrele didactice”, – a spus Polina Pintea, director al Liceului N. Tretiakov din Comrat.
În cadrul evenimentului a fost semnat Memorandumul de Înțelegere între Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” și CMI – Fundația pentru Pace Martti Ahtisaari, prin care instituțiile își consolidează cooperarea în domeniul formării și cercetării dedicate educației multilingve.

Această inițiativă contribuie la dezvoltarea unei educații deschise, moderne și incluzive, care reflectă diversitatea culturală și lingvistică a Republicii Moldova și promovează o societate în care diversitatea lingvistică devine o resursă pentru incluziune și coeziune socială.
Deschiderea Centrului a fost posibilă grație suportului Suediei în cadrul activităților proiectului „Gagauzia Dialogue” implemetat de CMI. Proiectul își propune să contribuie la stabilirea unui dialog constructiv și sustenabil între autoritățile naționale și locale prin consolidarea instituțiilor și a capacităților, reunind experți, reprezentanți ai mediului academic și părți interesate.





