În perioada 10-14 noiembrie 2024, o delegație oficială din Republica Moldova, formată din reprezentanți ai Guvernului: Ministerul Educației și Cercetării, Ministerul Finanțelor, Agenția Relații Interetnice; instituții de învățământ din Chișinău și autonomia găgăuză a efectuat o vizită de studiu în Tirolul de Sud, Italia, pentru a analiza progresele înregistrate în elaborarea și implementarea educației multilingve.
Vizita de studiu face parte din procesul de dialog în domeniul educației al organizației CMI – Fundația pentru Pace Martti Ahtisaari care susține eforturile Ministerului Educației și Cercetării în implementarea Conceptului educației multilingve în Republica Moldova.
Delegația a fost întâmpinată de oficiali din Guvernul Tirolului de Sud, Daniel Alfreider, vicepreședinte al proviciei Bolzano – Alto-Adige, responsabil pentru educație și cultură ladină, și Philipp Achammer, consilier provincial, responsabil pentru învățământul german și cultură. Aceștia au subliniat importanța diversității lingvistice și educației multilingve, încurajând schimbul de bune practici între Tirolul de Sud și Republica Moldova.
Pe parcursul vizitei, delegația RM a avut ocazia să exploreze diverse modele educaționale inovative și să participe la sesiuni de discuții pe teme precum drepturile lingvistice, integrarea acestora în procesul educațional și strategiile de formare a cadrelor didactice. În cadrul întâlnirilor organizate la Eurac Research din Bolzano, delegația a aprofundat subiectele legate de competențele multilingve, beneficiind de expertiza unor cercetători cu experiență vastă în domeniul educației multilingve.
„Această vizită este o oportunitate extraordinară de a învăța din experiența Tirolului de Sud în domeniul educației multilingve. Modelele de succes pe care le-am descoperit aici sunt foarte relevante pentru procesul educațional din Republica Moldova, iar schimbul de bune practici ne va ajuta să dezvoltăm soluții mai eficiente în domenii cheie precum educația, integrarea lingvistică a minorităților naționale.”
a declarat dna Valentina Olaru, Secretar de stat în domeniile învățământului general, învățării pe tot parcursul vieții și relațiilor interetnice, Ministerul Educației și Cercetării.
Un alt punct central al vizitei a fost explorarea modelului de paritate didactică din Valea Ladină, care promovează predarea integrată a limbilor și respectarea identității culturale a comunității ladine. Delegația a vizitat școli și grădinițe din această regiunea, unde au analizat cum sunt implementate metodele educaționale inovative și cum sunt protejate și promovate limbile minoritare. De asemenea în cadrul vizitei participanții au avut întâlniri la Facultatea de Educație a Universității din Bolzano/Bozen, secția Ladină care au oferit un exemplu concret al implementării educației multilingve de la formarea cadrelor didactice la elaborarea de materiale didactice.
Membrii delegației au menționat că în cadrul acestei vizite de studiu au avut oportunitatea de a analiza modelul Tirolului de Sud în domeniu educației multiligve și de a studia bunele practici europene. Aceștia au spus că au primit informații valoroase care îi va ajuta la dezvoltarea și implementarea propriului model de educație multilingvă care să reflecte realitățile și particularitățile RM.
Vizita de studiu a fost organizată de organizația CMI – Fundația pentru Pace Martti Ahtisaari în cadrul proiectului „Susținerea dialogului instituționalizat și sustenabil privind Autonomia Găgăuzia” cu susținerea Suediei. CMI – este o organizație finlandeză, care activează în domeniul prevenirii și soluționării conflictelor prin dialog și mediere. CMI a fost fondată de laureatul Premiului Nobel pentru pace Martti Ahtisaari în anul 2000. În Republica Moldova CMI facilitează procesul de dialog informal dintre Parlamentul Republicii Moldova și Adunarea Populară a Găgăuziei pe platforma Grupului de lucru parlamentar privind Găgăuzia.