Proiectul Dialog privind Găgăuzia continuă să susțină autoritățile din UTA Găgăuzia în vederea asigurării unui proces participativ al elaborării Programului pe termen lung în domeniul educației pentru UTA Găgăuzia. Astfel, în colaborare cu Direcția generală de educație a Comitetului executiv din Găgăuzia au fost organizate un șir de discuții cu grupuri țintă direct implicate în procesul educațional, elevi și părinți. Scopul consultărilor a fost identificarea necesităților, problemelor și provocărilor sistemului educațional din UTA Găgăuzia.

Participanți la prima rundă de consultări au fost circa 200 de elevi ai claselor 9-12 din cadrul instituțiilor de învățământ din autonomie membri ai consiliilor studențești locale și al Consiliului național el elevilor. Elevii și-au expus activ opiniile în legătură cu materiile de studiu, activitățile extracuriculare, necesitățile principale și problemele pe care le întâmpină. Ei au subliniat necesitatea cunoașterii limbii de stat cât și învățarea limbilor străine. De asemenea, au mentionat ca si-ar dori ca scolile sa aiba o infrastructura mai dezvoltata, metode inovatoare de predare. Ei au venit cu propuneri pentru optimizarea cadrului instituțional-educațional, accentuând că acest lucru va duce la un viitor mai bun pentru tânăra generație și la dezvoltarea sustenabilă a autonomiei.

Școala nu trebuie să-și uite scopul – să asigure că elevul asimilează calitativ informația pe care o primește. Și, de asemenea, să pregătească elevii pentru un acces ușor în societate, ca să fie pregătiți depășească dificultățile întâlnite și să fie pregătiți intelectual.
a declarat un elev

Angajarea şi responsabilizarea familiei în educaţia copilului sunt fundamentale pentru reuşita participării la școală. Participarea copiilor și tinerilor a fost văzută ca implicarea lor în luarea deciziilor. De asemenea, părinții participanți la discuție, au formulat sugestii valoroase pentru asigurarea unei educații de calitate în UTA Gagauzia.
a spus expertul CMI în domeniul educației, Angela Cara
În cadrul aceleași activități, la 25 și 26 februarie, 2021 au avut loc consultări cu părinții copiilor din cadrul ciclurilor de învățământ primar, secundar și liceal, inclusiv cu părinții copiilor cu necesități speciale. Participanții au manifestat interes cu referire la subiectele abordate, au expus principalele provocări cu care se confruntă și nesesități, și au exprimat idei valoroase privind sistemul educațional din autonomie.
Este necesar să se asigure o abordare intersectorială (educație, protecție socială) pentru includerea copiilor cu nevoi educaționale speciale în instituțiile de învățământ general. Este necesar, de asemenea, sprijin pentru formarea cadrelor didactice din instituțiile de învățământ general, pentru reînnoirea infrastructurii instituțiilor de învățământ general, a serviciilor de sprijin la nivelul școlii și la nivelul comunității.
a menționat un părinte

Ne dorim o școală care să dăruiască copiilor noștri educația necesară, care să țină cont de tendințele actuale și care să fie baza pentru viitorul lor. Dorim condiții mai bune, necesare pentru protecția și siguranța copiilor.
a adăugat un alt părinte
În urma consultărilor, propunerile și soluțiile expuse urmează a fi incluse în Programul pe termen lung în domeniul educației al UTA Găgăuzia. Programul urmărește să prezinte un punct de vedere agreat cu privire la dezvoltarea pe termen lung a sistemului de învățământ în UTA Găgăuzia. Acesta stabileste cateva directii de dezvoltare strategica pe termn lung precum: asigurarea accesului la educatia de calitate si imbunatatirea calitatii educatiei in corespunde cu necesitatile social-economice, dezvoltarea si promovarea educatiei multilingve, ridicarea potentialului cadrelor didactice si altele.
Consultările au fost facilitate de experții în domeniul educației ai CMI (Inițiativa privind gestionarea crizelor) în cadrul proiectului „Dialog privind Găgăuzia”, finanțat de Suedia. Activitatea face parte din procesul de elaborare a politicilor publice în UTA Găgăuzia în domeniul educației, turismului și culturii. În acest sens, în cadrul proiectului a fost instituit un Grup de lucru compus din experți independenți din Chișinău și Comrat și reprezentați ai autorităților găgăuze.
_____
CMI este o organizație non-profit fondată de către laureatul Premiului Nobel pentru Pace, Martti Ahtisaari, ex-Președinte al Finlandei, în anul 2000. Eforturile organizației sunt orientate către prevenirea și soluționarea conflictelor și menținerea păcii durabile. În Moldova CMI implementează proiectul “Dialog privind Găgăuzia”, activitățile proiectului fiind axate pe susținerea exercitării eficiente a competențelor Găgăuziei prin asigurarea unui dialog constructiv între legislatorii din Chișinău și Comrat, precum și pe identificarea soluțiilor comune pentru problemele comune.